Aproape 60% dintre tinerii români optează pentru achiziționarea online a biletelor de avion și cazare, principalele motive fiind timpul redus pentru rezervarea online, descrierea detaliată a ofertelor de vacanță pe site, primirea datelor de călătorie in format electronic și încrederea sporită în plățile online securizate. Cu toate acestea, doar o treime dintre aceștia sunt informați despre drepturile pe care le au în calitate de consumator european legate de pachetele de călătorie, potrivit unui studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.
Comisia Europeană îndeamnă cetățenii europeni prin intermediul campaniei de informare publică denumită #YourEUright să cumpere mai atent și mai conștient, apelând la drepturile lor de consumator european. Desfășurată simultan în zece țări din Uniunea Europeană, la inițiativa Direcției Generale pentru Justiție și Consumatori (DG JUST) a Comisiei Europene, campania #YourEUright urmărește creșterea gradului de conștientizare al tinerilor cetățeni privind exercitarea drepturilor în calitate de consumator european și aplicarea măsurilor de soluționare rapidă a eventualelor litigii cu comercianții.
„Generația tânără din România are o deschidere din ce în ce mai mare pentru cumpărarea pachetelor de călătorii direct de pe site-uri, datorită accesului facil și rapid oferit de mediul online. Însă, atunci când apar situații neplăcute, este important ca aceștia să știe că pot apela cu încredere la drepturile pe care le conferă statutul de cetățean european.” declară conf. univ. dr. Costel Stanciu, președintele Asociației Pro Consumatori (APC), membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Mediul online influențează comportamentul consumatorilor, de aceea Uniunea Europeană depune eforturi constante pentru adaptarea drepturilor turiștilor la noile tendințe comerciale din era digitală.
Drepturile europene privind pachetele de servicii de călătorie prevăd un set ferm de măsuri bine definite, aplicabile înainte, pe perioada sejurului dar și la finalul vacanței, cum ar fi dreptul la informații precontractuale, răspunderea organizatorului pentru buna funcționare a serviciilor de călătorie incluse în pachet și protecție în cazul în care organizatorul dă faliment. Acestea se aplică pentru pachetele achiziționate online sau off-line de la operator de turism, agent de voiaj sau orice alt comerciant care acționează ca organizator al pachetului.
Dreptul privind răspunderea organizatorului pentru funcționarea corespunzătoare a serviciilor vizează obligația acestuia de a garanta buna funcționare a tuturor serviciilor de călătorie incluse în pachet. În situația în care unul dintre serviciile incluse în pachetul de vacanță nu poate fi furnizat, organizatorul trebuie să rezolve problema fără să perceapă taxe suplimentare, iar dacă serviciile de călătorie nu ating standardele convenite, consumatorii au dreptul la o despăgubire.
Principalele probleme reclamate de consumatorii români în 2019 au fost cele legate de cazare, mai ales privind politica creșterii prețurilor, lipsa facilităților prezentate la momentul rezervării sau refuzul restituirii depozitului de garanție, conform unor date furnizate de Centrul European al Consumatorilor din România.
Află mai multe despre drepturile europene și cum pot fi exercitate: www.europa.eu/youreuright/_ro